RSS

Akhwat oh Akhwat!!!!

Ari ni buka perubatan on9..Terbaca satu isu yg amat popular akhir2x ni iaitu tntg akhwat & musyrif...So,disebabkn malas nk menulis dan memikirkan ayat tuk ulas pasal bnde ni so zati pun copy paste je la artikel ni dr perubatan on9 k...(bley jd pencilok artikel terhebat nh..he3) Thankz la tu org yg wat artikel ni sbb artikel ni sgt bermanfaat..Arap2x kita pn bley amik manfaat dr artikel ni..


Jangan Sudah Tergadai, Baru Ingin Ambil Cakna!

Masalah gangguan seksual bukan suatu masalah yang boleh dipandang enteng oleh semua pihak, tidak kira ikhwah mahupun akhawat.

Kita semua sedia maklum bahawa warga Arab Mesir semakin melampau sejak kebelakangan ini. Tindakan mereka semakin berani, kalau dahulu setakat mengejek dan mengejar ketika pulang dari kuliah, kini tindakan mereka sudah sampai di tahap yang membahayakan sehingga ada akhawat yang teruk diraba dan tidak kurang juga diserang sehingga cedera matanya.

Kalau dahulu golongan akhawat selalu disindir kerana suka keluar di waktu malam dan tidak menggunakan musyrif, tetapi kini isu "Jangan berjalan seorang diri" dan "Sila gunakan khidmat musyrif" bukan lagi suatu jaminan keselamatan. Mengapa saya berkata demikian ? Hal ini kerana dewasa ini, warga Arab sudah berani mengganggu akhawat yang berjalan pada waktu siang, walaupun dalam kumpulan yang ramai. Ada juga peristiwa akhawat diserang ketika sedang 'dimusyrifkan'.

Isu yang ingin saya ketengahkan di sini adalah "Isu Kesedaran". Kesedaran ikhwah supaya menjaga keselamatan akhawat serta kesedaran akhawat supaya menjaga diri mereka sendiri.

Berikut saya senaraikan beberapa rentetan gangguan seksual yang mendapat perhatian umum sepanjang 4 atau 5 tahun kebelakangan ini:

  1. 2007 & 2008 : "Exhibitionisme" atau nama popularnya "pakcik bussi" yang menunjukkan alat sulitnya kepada akhawat yang lalu lalang di sekitar Mouniera.
  2. 2008: Akhawat ditarik hingga tercabut tudung mereka.
  3. 2009 : Kanak-kanak Arab berusia sekitar 5-12 tahun memukul dan meraba akhawat yang menghuni imarah 9 dan imarah 11
  4. 2010 : Kanak –kanak Arab meludah dan membaling kulit pisang, tidak kurang juga ada yang mengejar sepanjang perjalanan pulang ke rumah
  5. 2010 : Sekumpulan remaja lelaki Arab mengepung dan meraba akhawat yang melalui tangga metro ke Sayeda. Diingatkan kejadian ini bukan berlaku sekali dua, malah berkali-kali.
  6. 2010 : Seorang akhawat dibaling batu ke muka sehingga luka kornea matanya.

Setelah dikaji, saya membuat kesimpulan bahawa faktor utama akhawat Malaysia sering dikacau oleh penduduk Arab adalah kerana mereka amat lemah, penakut dan tidak berani untuk melawan apabila diserang.

Berikut adalah beberapa tindakan yang boleh diapplikasikan jika anda berhadapan dengan masalah ini :

  1. Kenal pasti beberapa kawasan hitam yang sering menjadi tempat gangguan (tangga metro ke Sayeda, lorong masjid Hidayah,lorong ke imarah 9 dan 11 )
  2. Apabila anda ternampak gerombolan remaja Arab atau lelaki yang mencurigakan di sesuatu kawasan, cuba elak dari melalui jalan tersebut.
  3. Jangan pandang ringan terhadap golongan muda. Sesiapa sahaja boleh melakukan gangguan seksual , tidak kira kanak-kanak, remaja ataupun orang tua.
  4. Elakkan dari berjalan seorang diri tidak kira pada waktu siang atau malam.Walaupun ada yang berpendapat berjala ramai pun tetap diganggu, tetapi sekurang-kurangnya anda mempunyai teman untuk bertindak .
  5. Turunkan ego dan hentikan perangai tidak mahu menggunakan musyrif. Ingatlah bahawa anda seorang wanita, sekuat-kuat wanita melawan, akhirnya tewas jua di tangan lelaki.
  6. Jangan jadi pengecut jika diserang. Lawan mereka. Gunakan segala senjata yang ada untuk melawan seperti alat pemedih mata atau batu dan kayu di sekitar anda. Pastikan alat-alat pelindung diri sentiasa berada di dalam beg anda.
  7. Jangan berdiam diri apabila warga Arab mengganggu anda. Marah atau tengking mereka supaya mereka tahu bahawa anda bukan orang yang mudah untuk dipermainkan. Belajarlah istilah-istilah ammi yang boleh digunakan untuk menengking mereka daripada senior-senior yang berwibawa.
  8. Jangan putus berdoa semoga Allah memelihara iman, agama, kesihatan dan maruah kita semua.

Dinasihati juga kepada pelajar ikhwah supaya :akademimusyrif

  1. Ambil berat mengenai keselamatan akhawat. Bayangkan yang diserang itu adalah adik ataupun kakak anda, apa yang anda rasa?
  2. Bertindak sekiranya akhawat yang anda musyrifkan diganggu. Andai kata kudrat anda tidak sekuat Arab, sekurang-kurangnya anda berusaha untuk membuatkan mereka takut.
  3. Sekiranya akhawat tidak menggunakan musyrif ketika keluar di waktu malam, jangan ragu-ragu untuk menjadi musyrif sukarela ataupun bidan terjun. Nasihati dan tegur kesalahan mereka. Jangan takut kerana anda di pihak yang benar
  4. Memandangkan gangguan ini sering juga berlaku di waktu siang, diharapkan adalah ikhwah yang sudi untuk menemani akhawat pulang ke rumah selepas pulang dari kuliah.

Apa yang ingin saya tekankan di sini adalah mengenai pertahanan diri. Tunjukkan kemarahan dan lawan sekiranya anda diserang. Jika anda hanya berdiam diri dan redha, saya yakin mereka tidak akan takut untuk mengulang kejadian itu sekali lagi.

Isu keselamatan akhawat ini merupakan isu kita semua. Masalah ini akan terus berlaku kerana Arab takkan pernah serik selagi kita terus berdiam diri dan tidak ambil peduli.

Pesan terakhir saya, jangan sampai ada akhawat yang tergadai kehormatannya, baru semua orang mahu ambil cakna!

*Penulis merupakan mahasiswi tahun 5 Universiti Kaherah. Merupakan seorang yang cemerlang dalam pelajaran, aktif bersukan dan suka menulis di blog...

WaRkAh AdiBah BuaT PaRa PeNgundi TeruTamanYa PeLaJar2x akhWat Taun 2 CaIRo..

Bismillahirrahmanirrahim....

"Ak bersaksi bahawa tiada thn yg disembh melainkn Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah.."

Warkah ini hanyalah coret2x drpd abdu yg hanya menghirup udara yg percuma, tp bukan skdr coret2x biasa..coret ini harap dapat mnjd pmbuka minda..

Rasanya lg 72 jam saya tidak akan bergelar calon..Mungkin dinaikkan gelaran sebagai ajkt ,astaghfirullah atau mungkin ahli yg biasa shj,alhamdulillah. Jangan bimbang coret2x ini bukan untuk memancing undi tp hanya ingin memberi panduan kerana saya tahu hanya allah shj yg memberi ilham untuk anda memilih siapakah bakal pemimpin anda..Yang masih tertanya2x kabur dalam membuat pilihan bolehlah membuat solat istikharah..Moga tuhan membuka ruang jalan kepada yang paling tepat..Mungkin nmpak remeh nk mengundipun wat solat istikharah..tp kne ingat pemimpin yg bakal kita pilih bakal menentukan jatuh bangun umat perubatan ini..

Walaupun saya ykin, saya atau pun calon lain masih dalam proses pentarbiyahan...Kami bukanlah org yang sgt perfect dalam mengemudikapal layar perubatan ini, yang ahlinya bgitu ramai..berbeza pandangan dan ragam,rambut sama itam hati lain2x..Jadi saya mengharapkan kerjasama drpd ukhti2x saya sekalian dpt membantu calon2x yg akan naik menjadi ajkt..Bukankah mereka pilihan anda sekalian??

Seronok rasenya kalo kita dpt bergandingan dalam semua aspek,akademik,kefaqihan dlm agama sekaligusmenempah satu perumahan istana bersama2x disyurga kelak..Amin..saya tahu fikrah kita berbeza..Tapi jannah firdausi bersama kekasih kita dan melihat wajahnya pasti menjadi hadaf kita bersama..

Maaf, coret2x ini agak panjang tp diharap dpt mengetu hati2x anda semua..Maaf tidak dpt saya lafazkn dengan kata2x..Tp diharap bhs tangan ini akan dpt sampai kepada ukhti2x yg amat saya rindui..(sjk masuk g2g ni) Maaf lama menyepi diri dan kmpen tidaklah sehebat mane..But, better late dan never kan ..Anyway, sejak masuk g2g ni makin terkesan dengan maksuh ukhuwah fillah..Akhir kata renung2xkn lah dan selamat beramal :)

Wassalam..

P/s buat dibah: Dibah sentiasa kat hati kite org ..Biarpun kita jauh dimata tp i.allah sentiasa dekat di hati..Setiap hari sayang gitu..he3

LaGi Promosi AjKt BaRu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Kalo hari tu kita ade 3 org calon yg dipromosi..Ari ni zati nk tambah lagi seorg yg smmgnyer layak tuk memegang jwtn ajkt ni..nak tau sape???


jeng...
jeng....
jeng....

jeng....

tak lain tak bukan.....





Sapekah ni???Ape kena mengena dgn izzati??? Mmg takde kne mengena pun tp tak salahkan kalo zati nk promote dia tuk ajkt..Betul x?? Sbb kte bukan nk pilih org yg kita knl tp org yang layak..Tak gitu?? Zati takde la kenal sgt dengan hajar bru bbrp kali berjumpe tp pertemuan yg tak seberapa byk kali tu pun dh membuatkan zati tertarik dgn peribadi Hajar..dan dari situ zati nmpak bakat kepimpinan yg ade pada dia..Hajar ni seorg yg selalu tersenyum(boleh wat iklan gigi Colgate..he3) dan ceria...Ape yg penting ialah hajar bukan hanya pandai tersenyum je tp dia pandai dan tangkas dalam mengendalikan tugas..Tugas yg diberikan diselesaikan dengan sempurna..I.allah.. Hajar juga byk melibatkan diri dlm kerja2x perubatan..Senang cerita dia mmg seorg yg sgt commited la.. x rugi kalo kita memilih Hajar..so, ape lg.. UNDILAH HAJAR!!!


p/s: buat sahabat2x..Marilah kita sama2x turun mengundi pada 24/12/2010 ni..Tunaikan tanggungjawab kita kepada Perubatan yang merupakan wadah bg kita untuk memartabatkan Islam..Memilih pemimpin adalah satu tanggungjawab yg sgt penting kerana mereka adalah insan yg bakal mencorakkan masa hadapan perubatan sekaligus agama islam yg kita cintai..Oleh itu, undian setiap drpd kita adalah amat berharga..Jangan kita tergolong dalam org2x yg hanya pndai mengkritik tp satu tindakan pun kita tidak cuba lakukan untuk memartabatkan Islam..Renung2x kan lah..

PiLiHaN DiTaNgaN Anda..




Jangan undi seseorang kerana anda rasa dia layak,
Jangan undi seseorang kerana orang lain rasa dia layak,
Undilah seseorang itu kerana dia benar2x layak...

Ayat ni zati cilok drpd seseorg yg kita kenali...sape pi imarah 11 kelas ustaz baba dia tau la ayt ni..Thankz to tuan punyer ayat, mohon pinjam yerk..Ni sebenarnyer bkn nk cerita pasal ayat ni tp nk promote calon ajkt yang menjadi pilihan hati zati..Mereka ini bkn menjadi pilihan zati kerana zati rse mereka layak dan bukan kerana orang lain kata mereka layak tetapi kerana mereka sememang nyer layak untuk memikul amanah ini..

Calon pertama


ni calon pertama zati..tgk muka pun dah nampak gaya kepimpinan dia..Bekas pelajar KISAS..I.allah ilmu dia mantap, cakap pun hebat dan yang paling penting dia boleh masuk dengan sume orang tanpa mengira agama atau pun bangsa..orang arab tepi jalan pun dia boleh beramah mesra..Mmg mesra alam and mesra rakyat..ni kalo masuk pilihan raya mesir pun blh menang..he3 Pain jugak bukan jenis yang pandai ckp tak pandai buat..Dia jenis pandai cakap,pandai buat..Dah pandai buat, pandai dia tanggung tggung ..Bende yg dia ckp i.allah dia akn berusaha untuk buat yg terbaik..kalo tak berjaya itu ketentuan allah..Kita merancang, allah menentukan..Wallahualam..

Calon Kedua


Ni pulak adelah calon pilihan hati zati yg ke2..pelajar tajaan jais universiti kaherah merangkap bekas pelajar SAMBEST..Apa yg menarik ttg diba ni?? Dia ni jenis yang cekal dan bersggup berkorban..Cube la korang panggil dia kalo ade ape2x hal nk mintak tlg confirm dia akn tlg korang selagi takde bende yg menghalang dia..Tgk manifesto pun dah boleh tau peribadi dia macam mane..Orang macam ni lah yng kita nk anggkat jd pemimpin...betul tak???


Calon ketiga



Calon ketiga zati tak lain tak bukan mestilah NIHAL ..pelajar universiti Azhar tahun 2 bekas pelajar SBPI GOPENG ye..nihal mmg calon wajib undi..sape tak undi dia mmg pelik..he3 knp zati ckp macam tu??? Pengalaman yg mengajar zati..cbb slps 5 thun duk satu sekolah dgn nihal,zati tau mmg nihal org yng layak untuk jd ajkt.. Kalo nk cerita kat cni ttg nihal mmg tak habis smpai taun depan la jwbnyer..tp ape yg penting nihal mmg memiliki ciri2x pemimpin yg kita kehendaki..bukan zati promote dia cbb dia satu sek. dengan zati tp sbb dia sememangnyer layak...


Tak kenal maka tak cinta..
Dah kenal..
Jangan pulak jatuh cinta...
Tetapi undilah mereka..





AiSYaH SaRi The MaLaysiaN...CaYa la!!! HerOiN tu...

Nur Qaseh mangsa kekejaman tuan rumah


ABOU RISY, 26 Nov - Empat orang mahasiswi yang menghuni beit Nur Qaseh di Abou Risy bertindak berpindah serta-merta sejurus diugut untuk menarik balik laporan polis ke atas tuan rumah yang didapati memecah masuk rumah mereka beberapa hari sebelumnya.

Perkara ini mula disedari jam 11 malam selepas rakan mereka, Siti Aishah Sari menerima panggilan daripada lelaki Arab yang mendakwa membeli komputer riba yang disyaki dicuri daripada pelajar Malaysia. “Saya nampak Wahdaty online di Y!M (Yahoo! Messenger), dan dia voice call saya. Tetapi apabila saya terima panggilan tersebut, saya terkejut apabila mendengar suara lelaki Arab.” Lelaki tersebut mengatakan bahawa komputer riba tersebut dijual kepadanya oleh seorang wanita Arab bernama Nouha (bukan nama sebenar). Usai bersoal jawab dengan lelaki tersebut, Siti Aishah terus memaklumkan hal tersebut kepada Wahdaty.

Jam 12 malam, Wahdaty bersama ahli-ahli rumahnya dan seorang musyrif pergi ke kedai komputer tersebut di Mohandisien. Nouha dan pihak polis sudah berada di kedai tersebut dan sesi soal siasat berlaku di antara mereka. Namun, Nouha menafikan sebarang penglibatan dan kes tersebut dibawa ke balai polis. Usai memberi keterangan, Wahdaty menerima panggilan daripada ahli keluarga Nouha mengugutnya dengan pilihan samada menarik balik kenyataan dan dipulangkan takmin dan jaminan perabot, atau kekal dengan tuduhan tanpa sebarang pulangan takmin dan jaminan. Setelah mendapat nasihat daripada pihak JAKSI, mereka mengambil langkah selamat untuk menukar kenyataan mereka di balai polis dan berpindah dari rumah tersebut serta-merta.

Pada jam 9 pagi, mereka telah berpindah keluar dari rumah tersebut. Perabot mereka di tempatkan sementara di Imarah 11 dan mereka menumpang di rumah kawan. “Semasa komputer riba saya hilang, Nouha lah yang paling beria-ria tampil untuk memberi bantuan. Keprihatinannya mengenai keselamatan kami rupa-rupanya hanyalah tipu belaka. Sangat kecewa dan geram,” ujar Wahdaty Najihah.

Tambah Nik Madihah yang juga ahli beit Nur Qaseh, semasa mereka tinggal di rumah tersebut, Nouha sangat baik dan banyak membantu mereka dalam pelbagai urusan. “Kita memang tak sangka langsung dia buat macam ni,” komen Nik Madihah. Sebelum ini, telefon bimbit milik Nur Afifah dan sejumlah wang juga pernah hilang di rumah tersebut. Kunci rumah milik Nik Madihah juga pernah hilang, namun selepas beberapa hari, Nouha memulangkan kunci tersebut dan mendakwa bahawa dia menjumpai kunci tersebut di tempat pembuangan sampah.

Ahli beit Nur Qaseh mengucapkan ribuan terima kasih kepada ikhwah dan akhawat yang banyak membantu mereka semasa insiden ini. Pesanan mereka buat seluruh pelajar supaya sentiasa berhati-hati dengan orang Arab, khususnya tuan rumah masing-masing. Mereka turut mengingatkan supaya menjaga dan menyimpan barang-barang berharga di tempat yang selamat supaya pisang tidak berbuah dua kali.

Ahli beit Nur Qaseh terdiri daripada Wahdaty Najihah, Nik Madihah, Rauzan Hayati serta Nur Afifah. Kesemua mereka merupakan pelajar tahun 2 Universiti Kaherah.

AnA PerNah BerTunaNg

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu.

Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada.

Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.


Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini.

Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam.

Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.


Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.


Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang..

"Warna putih, bersih..."

"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.


Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah.

”Malam Pertama...” Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran.

Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.


"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."


Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.


"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah.


Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.


"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..."

Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.


"Jemput ana tau!"

Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak! "Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya.


Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.


"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."


Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.





............ ......... ......... .........








"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya.. . Subhanallah. Allahuakbar. "

"Ya Allah, tenangnya... "

"Moga Allah memberkatinya. ..."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.


Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.

Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.

Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku...

Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi.

Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab...

"Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar. .."

Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut...

"Ini nak, bukunya."

Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan.. ."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.


"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."




* Kisah ini bukan kisah ana , ianya kisah KITA (semua yang sedang membaca/tak) *
Wallahua'lam.

Cukuplah kematian itu mengingatkan zati... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.

Setidak-tidaknya, Insyirah (watak di atas) sudah 'membeli' baju pernikahannya. .. Arh... Untungnya Insyirah.

~ Kullu nafsin za'iqatul maut ~

p/s: ini zati amik dr mentorcoucil perubatan..

AkiBat BeNci Kucing

Jangan Benci Kucing...

Budin seorang yang amat benci pada kucing, entah apa silap yang telah
dibuat oleh kucing padanya tiada siapa yang tahu. Walaupun begitu, jodoh
pertemuan sememangnya ketentuan Ilahi, Budin bertemu jodoh dengan Gayah
yang sememangnya amat suka dan cinta pada kucing. Bukan itu sahaja, sebelum
berkahwin dengan Budin, Gayah sudah sedia ada membela seekor kucing siam.

Maka dari hari ke hari, bertambah benci dan meluatlah Budin pada kucing
terutama si Tompok, kucing siam peliharaan isterinya. Apa tidaknya, Gayah
lebih memberi tumpuan kepada si Tompok dalam kehidupan sehari-hariannya.
Hal ini membuatkan Budin beranggapan, Gayah lebih sayang si Tompok
berbanding dengan dirinya.Akibat tidak mahu terus tertekan dengan keadaan
ini, Budin membuat rancangan untuk mengusir si Tompok dari hidupnya dan
hidup isterinya, Gayah. Maka, bermulalah dengan rancangan jahat Budin.

Pucuk dicita ulam yang mendatang, ketika isterinya sedang asyik mandi ,
Budin dengan tanpa segan silunya telah menangkap si Tompok, disumbat dalam
karung beras Mehsuri. Tanpa berlengah terus merempit motor kapcainya
sehingga jauh dari rumahnya , lebih kurang 10 kami lalu dihumbanlah si
Tompok tanpa belas kasihan. Dengan hati gembira, baliklah dia ke rumah
dengan siulan mengikut rentah lagu ¡°Cindai¡± nyanyian Siti Nurhaliza.
Tapi, kegembiraan hanyalah sementara bila tiba di rumah si Tompok dengan
sombong bongkaknya melanggok depan pintu lagaknya menyambut kepulangan
Budin. Sakitnya hati Budin tak dapat digambarkan.

Besoknya, Budin meneruskan rancangan jahatnya. Kali ini lebih jauh dibawa
si Tompok, 20 kami dari rumahnya. Tetapi seperti semalam Tompok berjaya
mendahuluinya pulang ke rumah. Budin tidak putus asa begitu sahaja,
alang-alang peluk pekasam, biar habis basah sampai ke pangkal lenggan. Maka
nekadlah Budin, kali ini dia bukan sahaja hendak buang Tompok lagi jauh
tapi dibawanya Tompok pusing-pusing dahulu. Habis semual jalan ditempuh,
sekijap ke kiri, sikijap ke kanan, yang lurus, yang bengkok, segala kona,
segala selekoh habis dirempitnya dan akhirnya si Tompok dibuang begitu
sahaja.

Selang berapa minit kemudian, Budin menelefon Gayah.
Budin: Ayang, Tompok ada kat dalam rumah tak, tanya Budin dengan penuh
suspen lagi berdebar-debar...
Gayah: Ada, ada dekat depan pintu tu ha, Kenapa? tanya Gayah keheranan.
Budin: Panggil dia! herdik Budin dengan nada yang tinggi...
Gayah: Kenapa? tanya Gayah lagi.
Budin. Aku nak tanya dia, bagaimana nak balik ke rumah. Aku sesat ni!...



p/s: bkn zati tak suka kucing...suka je kucing cbb comei tp sbb kucing2x integrasi gopeng yg suka gigit dan cakar zati wat zati fobia ngan kucing..fobia smpai skang.. Dulu byk sgt kucing kt umah...antaranya nama2x kucing zati simba,moja,mojari,mojako,kiara and etc.. mak tak bg bela tp zati bela gak dah akhirnya kucing tu kne buang waktu ari jd zati ..Sedih bgt siap nangis2x lg..ha3tp slh kucing tu jugak sbb suka duk dlm raga kain and curi lauk yg tgh msk kt dlm periuk...abis kiteorg semua tak bley mkn lauk tu sbb kucing tu dah curi..ha3 Tambah2x lg ayah zati asma tak leh la bulu2x kucing ni..so terpaksalah..Tp skang ni semua tu tinggal kngn je la cbb zati dah fobia dah ngan kucing... bley tgk dr jauh je takleh dh nk pegang and main cam dulu dh...

RuMahKu SyUrGaKu..

bismillahirrahmanirahim..
lama giler dah rsenyer tak update blog..penuh sawang dah.. blh ternak spiderman kot..he3 Bkn tak nk tulis tp masalah takde idea dr dulu smpai skrg tu mmg tak pernah selesai..
Tiba2x je ari ni rse rjn je nk tulis..intenet pn bley thn laju, ade la mood ckit nk nulis kt cni..He3 Hmmm...tinggal lg 10 ari nk cuti raya haji rse sedeh plak bila teringat kt family kt Malaysia..hu3(ngade2x btui kn bru je blk cni kot) Seronok giler rsenyer raye kt malaysia thn ni sbb semua org ade..bkn sng tau kite org nk kmpl adik beradik ramai2x..So, sbb tak de idea nk tulis ape zati nk share la gmbar raye kite org tau ni..hu3 Semoga kami sekeluarga akan sntiasa diberkati allah dan mendapat keredhaannya...


Family besar= parents+adik beradik+ipar+anak sedara



si kembar


najwan, kakteh dan kakak

bangcik..


mak dan abah tgh mnx maaf

kasih abang(najwan dan insyirah)

dedek bersama umi dan abi


najwan bersama abicu nyer



sedodon di pagi raya
Ahmad terkepit ditengah2x
3 serangkai..
sesi bergambar..


najwan bersama insyirah

Motivasi: Seka air matamu pejuang.

By: http://ms.langitilahi.com


Seka air matamu wahai pejuang. Bukan kau bergerak dengan hitungan manusia. Bukan kau hidup untuk memenuhi kehendak mereka.

Seka air matamu wahai pejuang. Bukan kau bergerak dengan hitungan manusia. Bukan kau hidup untuk memenuhi kehendak mereka.

Pejuang,

Hidupmu dengan cabaran memang kembar yang takkan mampu dipisahkan. Kamu dengan dugaan adalah satu yang takkan mampu dipecahkan.

Maka jangan kamu menangis hiba. Jangan kamu tunduk mencuka.

Memang manusia-manusia tidak akan memahami kamu. Bahkan mereka kan sentiasa membebankanmu.

Maka jangan kamu meminta kepada mereka.

Aku disisimu, hendak menceritakan sesuatu.

Syyyhh… jangan menangis.

Seka air matamu wahai pejuang.


Lumrah pejuang

Apakah kau tahu lumrah pejuang?

Tidak dapat tidak, dua perkara daripadanya tidak akan terpisah.

Cabaran dan pengorbanan.

Kau diminta untuk memahami, tanpa kau perlu difahami. Kau diminta memberi, tanpa kau perlu memberi. Kau menongkah cabaran itu dan ini, tetapi kau tetap perlu mengorbankan itu dan ini. Kau ke mana sahaja wahai pejuang, pergilah ke mana sekalipun, selagi kau berjuang dan menjadi pejuang, kau memang akan menghadapi cabaran, dan kau perlu berkorban.

Kau akan kepenatan, kau akan keletihan, kau akan rasa kelaparan dan kedahagaan. Lorong-lorong cabaran, dan pengorbanan-pengorbanan yang kau lakukan, menghasilkan satu tekanan yang besar walaupun di wajahmu terpampang senyuman.

“…mereka ditimpa dengan kemelaratan, penderitaan dan digoncang(dengan pelbagai cubaan)…” Surah Al-Baqarah ayat 214.

Orang lain tak akan memahami. Dan tiada antara mereka yang mahu memahami.

Lumrah kau di atas jalan perjuangan ini.

Sampai satu tahap kau rasa sendiri. Timbul rasa benci. Tambah rasa sakit hati.

Betapa kau lihat manusia-manusia lain begitu jelek dengan perangai mereka.

Sungguh, mereka meminta kau memahami, tetapi kau langsung tidak difahami mereka.

Kau sedih? Kau rasa sudah mencium limitasi?

Ya, aku memahami. Inilah dia lumrah kau wahai pejuang.

Tetapi jangan fikir engkau terbuang.

Syyyh… jangan menangis. Seka air matamu.

Dia ada untukmu.

Dia

Manusia lain terbatas dalam mengenalimu. Mereka hanya satu beberapa juzu’ kehidupanmu dan berkata ini dan itu. Kau lakukanlah apa sahaja, mereka tetap tidak akan memahamimu. Ya, aku mengerti itu.

Tetapi Dia ini istimewa. Dia tahu segala. Dia faham kau serbi serba. Tahukah kau betapa Dia melimpahkan untuk kau cinta? Dia sentiasa rapat bersama, tidak pernah meminggir walau seketika.

Syyyhhh… jangan menangis. Seka air matamu.

Benar Dia tidak akan berbicara denganmu secara terus. Tetapi pernahkah kau melihat kalamNya yang mampu kau pegang dan baca itu?

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku amat dekat…” Surah Al-Baqarah ayat 186.

Dan ketahuilah dikau bahawa utusanNya itu pernah bersabda:

“…sekiranya mereka itu berkumpul untuk memberikan mudarat kepadamu, maka mereka itu tidak akan mampu memudaratkan kamu walau dengan apa pun kecuali dengan apa yang telah ditetapkanNya ke atas kamu” Hadith riwayat Tirmidzi, hadith ke 19 di dalam hadith 40 An-Nawawi.

Seka air matamu.

Dia ada di sisimu. Sangat dekat. Menjagamu. Memahamimu.

“Dan demi sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya. Sedang Kami lebih dekat kepadanya daripada urat nadinya” Surah Qaaf ayat 16.

Aaah… Jangan menangis. Seka air matamu pejuang.

Dia menjagamu. Menjagamu.

Merapatlah

Pejuang, seka air matamu itu.

Dia tidak sekadar bersamamu, bahkan memberikan segala pertolongan yang kau mahu. Pejuang, jangan kau meminta kepada selainNya. Pintalah kepada Dia dan Dia sahaja.

Jangan kau minta manusia memahamimu. Jangan kau minta manusia menghargaimu.

Mereka tidak akan memberikannya sehingga puas hatimu. Kerana mereka dengan hidup mereka, dan mereka bukannya kamu. Mereka juga menagih pemerhatian orang lain dan mengharapkan yang lain menuruti kepuasan mereka. Yang tidak mempunyai apa-apa, memang tak akan mampu memberikan kau apa-apa.

Tetapi Dia punya segalanya.

Dia menawarkanmu sesuatu yang takkan dapat ditawarkan sesiapa.

“Dengan itu Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik di dalam Syurga ‘Adn. Itulah dia kemenangan yang besar.” Surah As-Saff ayat 12.

Maka bersabarlah. Seka air matamu. Pastinya kau akan berjaya.

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.” Surah Al-Baqarah ayat 155-157.

Dan Dia bukan penipu.

“Dengan kemenangan yang diberi Allah. Ia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani. Demikian dijanjikan Allah. Allah tidak pernah memungkiri janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” Surah Ar-Ruum ayat 5-6.

Maka seka air matamu pejuang. Hentikan hinggutan bahumu.

Merapatlah kepadaNya. Sungguh Dia akan membantumu.

“Dan berkatalah Rabb kamu: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku makbulkan” Surah Ghaafir ayat 60.

“Sekiranya kamu membantu urusan Allah, maka Allah akan membantu kamu(dalam urusan kamu) dan menguatkan pula kaki-kakimu” Surah Muhammad ayat 7.

“Jagalah Allah, maka Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, maka kau akan melihat Dia berada di hadapanmu(menjagamu), sekiranya kau hendak meminta sesuatu, mintalah kepada Allah, dan sekiranya kau hendak meminta bantuan, mintalah bantuan Allah…” Hadith riwayat Tirmidzi, Hadith 19 dari Hadith 40 riwayat An-Nawawi.

Seka air matamu. Gerakkan dirimu.

Sungguh, yang paling memahamimu adalah Dia.

Selainnya tiada.

Penutup: Seka air matamu pejuang

Sudahlah. Hentikan tangismu.

Bersihkan kembali niatmu. Bergerak ke arahNya. Bukan bergerak ke arah selainNya. Dia yang hendak menilai, dan memberikanmu segala. Dia yang bersamamu dan memahamimu setiap ketika.

Jangan menangis ya?

Manusia bukannya memahamimu. Letih sahaja kau merajuk.

Jangan risau. Pengorbananmu berbalas. Rajukmu didengar.

Tidakkah kau merasa, Dia sedang memujukmu kala kau lara?

Tersenyumlah. Bangun.

Teruskan perjuangan.

Selesaikan tanggungjawabmu kepada sekalian insan.

Manakala mereka kepadamu, serahkan kepadaNya untuk diuruskan.

Ape CeriTe SEbeNArnYe???

Bismillahirrahmanirrahim..
Mesti ramai yg tertanye-tanyekn ape sebenarnye yang terjadi waktu kat dlm flight tu kn..Sebab ad yg bertanye..So,zati pun rse zati patut share cite ni supaya korang tak mengalami nasib yabg sama cam zati..tak cuai and wat bnde yg careless camni..

Ok la citenyer bermula bergini..(ceh..he3)

Kisah ni terjadi waktu zati and kawan nk turun kat duha waktu transit selama sepuluh jam kat ctu...huh(amik nafas jap yerk..:) waktu nk turun tu zati turunkan dulu beg laptop zati and zati pun letak la beg laptop tu kata atas kerusi...Pastu zati pun bangun la untuk turunkan beg bagasi lak..disebabkan beg bagasi tu berat dan terletak agak belakang dari seat zati..so, zati pun termasuk la ke seat belakang zati..Dengan takdir allah..tiba2x ade org nk lalu...zati pun cepat2x chek semua brg2x zati...Setelah sure yg pasport and tiket zati ade..zati pun tgk la kt seat tu kosong..Sepatutnyer semua ade lakn..tp zati lupe lak tu bkn seat zati..seat zati kat depan maka tertinggallah beg laptop zati kt ctu..zati pun turun la dengan relaxnyer..ha3

Elok je sampai kt dalam bas yang nk bawak kita org dr flight ke airport baru la zati perasan ade something yg takde..Beg laptop zati...Waaaaaa....Bila zati nk keluar blk dr bas tu pintu bas pun tutup...Zati pun cepat2x la lari ke depan..abis semua org zati langgar dah macam cite hindustan dah..Ha2..
Tp sekali lagi dengan takdir allah pemandu ngan bas dye asing..ade kaca yg pisahkan...So,zati juz bley tgk je la..sampai je kat air port zati terus wat laporan tp zati dapat satu berita yang amat menghampakn..Mereka tak jumpe beg zati tu.. banyak kali zati pi kaunter tanye tapi depa kata takde..Agk pelik la jugak sebenarnyekan, sebab zati antara org yg akhir yg keluar..Zati tak berani nk syak sape2x tp bila depa kata takde, zati pun pi la kt beberapa org penumpang lain yg datang dari patani and indo sebab depe antara yg duduk depan zati..So, nk tanye la mane tau ade diantara mereka nampak beg zati tu tp hampa..:((tak pasal je jd famous sekejap..dapat la kwn patani ngan indon..he3)

Lepas 10 jam kt Duha beg zati still lagi tak jumpe..So,terpaksa la zati blk ke malaysia tanpa beg laptop zati yg ade LAPTOP AND DUIT ZATI SEBANYAK USD2200 +BEBERAPA RATUS EGYPTIAN POUNT (semua sekali nk dekat Rm10 ribu la...) Nk wat camne dah bkn rezeki..Sape2x yg baca kisah zati ni harap bleh amik pengajaran supaya tak jadi cam zati...Kalo boleh doakn agar org yang amik tu lembut hati nk pulangkan balik pada zati..Mmg agak mustahil tapi Allah tu maha berkuasakn, semua boleh jadi dengan kehendak Allah...KAlau tu mmg rezeki zati..Zati yakin barang2x tu boleh dpt blk tp kalo bkn rezeki zati...zati redha....Ampuni aku,Ya allah..

Wallahua'lam...

BeLAjar UnTUK Redha..

Bismillahirrahmanirrahim...

Tak tau nk kate ape..Tapi seriously sedih bile fikir blk ape yg dh terjd..nk wat camnekn bende dah jd redha je la..mmg pahit nk telan sepahit air kopi yg tak ditaruk gula..hu3 Dan pedihnya hati ni hanya ALLah yg tahu..Nk tido pun susah duk ingat bende yg dh takde tu..hu3 Mungkin Allah dah tetapkn tu bkn rezeki Izzati.. Nk wat camne semuanya milik allah..kita mampu merancang tapi allah yg menentukn..

Tp ape2x pun zati nk ucap thankz banyak2x kat kengkawan yg naik flight sekali ngan zati ari tu..korang mmg byk membantu..sori la menyusahkan korang dan menghilangkan mood ceria korang dengan tangisan zati ni..ha2x(wat malu jekn..)Terima kasih la dengan nasihat2x kata2x korang yg melegakn sikit derita kt hati ni waktu tu..Kalo takde korang waktu tu tak tau ape jd kt zati..THANKz sekali lg..korang mmg "TERBAIK"

Tuk mak ngan abah and semua adik beradik mintak maaf byk wat korang risau..Seriously kakcik sedih..thankz sebab tak pernah salahkn kakcik walau pun kadang2x kakcik rase nk je suruh korang marah kakcik..Mak ngan abah pun cool je takde langsung riak nk marah ker??kecewa ker??Sbab semua orang nampak redha jer menyebabkn kakcik pun belajar tuk redha gak dengan ketentuan allah ni...Mak kata tu bkn rezeki kita nk wat camne..hu3 rse cam nk nangis je setiap kali tgk muka mak dan abah..MAK ABAH MAAFKN KAKCIK...SAyang Mak ngan abah..

Teringat kata uda "Ujian ni umpama ubat yg pahit untuk ditelan tp kalo kita berjaya telan ubat tu dia akn jd penawar tuk kita, kita jgn jd seperti budak kecik yg luahkn balik ubat yg pada hakikatnya boleh mengubati kita..Cubalah sebaik mungkin tu telan ubat tu..i.allah dengan izin allah penyakit kita akan sembuh..MAcam tuk la jugak dengan ujian, ujian itu gnenya tu merawat hati kita..Tanda allah sayang kt kita..Allah nk ingat kn kita supaya kita lalai dan lupa..Telan la ujian yg allah bg tuk sebaik mungkin i.allah besar ganjarannya..

Terima kasih korang..Kata2x korang mmg byk menenagkan jiwa kakcik yg resah n sedih ni..Ape gnenye kita bersedih tuk bende yg bkn hak kita kn??? Ambil la pengajaran dari ape yg terjadi ni..hu3
Sekali lg thankz byk2x..

ReNuNgan BuAT DiRi..

KATANYA KAU SEORANG PEJUANG…


katanya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga

katanya kau seorang pejuang
tapi kau masih assobiyyah

katanya kau seorang pejuang
tapi ibadah mu dan amalanmu masih seperti dahulu

katanya kau seorang pejuang
cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta Allah dan rasulNYA


katanya kau seorang pejuang
kau masih layan muzik-muzik yang lagha

katanya kau seorang pejuang
tapi sering beralasan untuk dakwah dan jihad

katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya

katanya kau seorang pejuang
mutabaah ibadahmu sangat menyedihkan

katanya kau seorang pejuang
ukhuwahmu hanya untuk kepentinganmu bukan kepentingan ummat

katanya kau seorang pejuang
kau sering tinggal QIAMULLAIL bebanding mengamalkannya


katanya kau seorang pejuang
kau sering menyalahkan orang lain berbanding diri sendiri akibat
lalai kerna tidak berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau lebih banyak berdakyah berbanding berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk


katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat

katanya kau seorang pejuang
kau masih seronok dengan maksiat di sekitarmu


katanya kau seorang pejuang
kau masih malas mencari ilmu agamamu

katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali muhasabah dirimu sedang sering menasihati orang lain

katanya kau seorang pejuang
kau masih pentingkan dirimu berbanding kepentingan ummat

katanya kau seorang pejuang
hafalanmu saja masih jauh lagi

katanya kau seorang pejuang
kau masih terasa asing dengan pekataan BERDAKWAH apatah lagi melakukannya

katanya kau seorang pejuang
kau masih mengumpat dan mengeji orang

katanya kau seorang pejuang
kau masih berbelah bagi antara dakwah dan dunia

katanya kau seorang pejuang
kau masih seperti dahulu...

( ayuh sama renungkan kembali, telah bersediakah kita memikul amanah dari RABB ini? layakkah kita menggelar diri ini pejuang, pejuang agama! justeru bersiap siagalah agar kita tidak dipersoal kelak...)
Ya allah,kau bantu lah ak dan seluruh umat islam dalam mendidik diri menjadi seorg pejuang...
*byk lg yg perlu zati perbaiki nampak nye..jom berusaha bersama!!!i.allah..

EsOk AdALaH HaRinyer...

Esok exam written akn start..hu3 cuak+takut tp tak sabar gak nk abis semua skali paper..tak larat dh..Rse cam nk telan je buku tu..senang tak yah baca dah..ha3 Pas exam physio esok maknenye dh makin dekat dh nk blik mlysia..weee, seronoknyer...Tp seriously cuak...Doala semuanya ok..I.allah..Izzati boleh chayok!!!!

~Countdown~


Physio
0 hari


Histo
4 hari


Biochem
12 hari lg..


Anat
18 hari lg dan lg..


pastu exam oral...
abis oral dinner la..
abis dinner balik!!!!
BALIK
33 hari gi...


Doakn kejayaan bersama..Biar dpt blk dengan aman dan damai..hu3


Bismillahirrahmanirrahim…
Ya Allah,
beriknlah kami ksmptn waktu untk memohon dariMu..
anugerahknlah kjyaan dlm peperiksaan kami ini..
anugerahknlah kjyaan kpd smua rakan2 kami..
jgn ada antara kami yg sedihnya sndirian..
andai telah tulis d luhmahfuz akan kegagalan kami maka ubhlah mnjd kjyaan..
Engkau yg Maha Agung, mudah2 an kptsn sem ini lbh cemerlang dr sebelumnya..
Kjyaan mengiringi kami..
berkatilah ilmuMu kpd kami agar dpt d manfaatkn ke jln Mu yg di redhai..
aminn..


p/s: sbr2 kn doa ini, mgkn ada di antara kta yg doanya d makbulkan Allah..Insyaallah.Best of luck 4 dis xm kesemuanya...salam imtihan..

Ku MeRaYu

Artist: Alarm Me
Song Category: Nasyid

Dalam sayu ini
Ku masih merayu
Kiranya kau hulur sisa simpati
Untuk hatiku yang masih mengharap

Tuhan ku pinta segala terlerai
Walaupun aku tidak pasti
Apakah masih membara dosaku
Di lautan derhaka ku terus berombak


Menghempas taubatku yang kian retak
Oh Tuhan ampunilah daku
Sudi kiranya kau hujani kembali
Jiwaku yang masih kelayuan ini


Tuhan sambunglah cintaku yang terputus
Dengan cinta-Mu Yang Maha Kuasa
Dalam sayu ku masih merayu
Agar kasih-Mu hadir di hatiku


Dalam pilu ku masih merayu
Biarlah dosa-dosa nan lalu
Terkubur di lipatan kenangan
Ku merayu hanya pada-Mu


Ku merayu dan terus merayu
Ku memohon petunjuk dari-Mu
Buatku menuju jalan-Mu yang satu
Hidup matiku hanya untuk-Mu

SeLaMaT Ari LahIR AcU AnD AdIk..

Hari ni merupakan hari yg sgt bersejarah..Nape yerk?? Sebab ari ni merupakn ari jd acu n adik..SELAMAT ARI LAHIR ye korang...Moga dipanjangkn umur,dimurahkn rezeki dilapangkn dada untuk menerima ilmu,ditingkat keimanan dan dirahmati Allah selalu...AMIN..
Hu3x..Dah bertambah dh umur korang, dah besar dah..Dah form 1..Macam tak caye lak..hu3 Coz perangai korang still cam bdk2x..:) Tak kisahlah korang bace ke tak blog kakcik ni..kakcik saje je nk abdikn ari bersejarah korang kat cni, tande kakcik sentiasa ingat kat korang(ape macam sweet tak kakcik..)
Ari tu waktu kakcik call korang minx tudung labuhkn kat kakcik..hi3 siap nk lg labuh dr kakcik tu..Seronok kakcik dengar korang dah byk berubah...Bagus2x(ade nade bangga)..Nanti kakcik try cari..I.allah..
Harap2x ari jadi korang kali ni akan bawa perubahan pada diri korang..Biar jadi lebih matured seiring ngan usia korang tu..kwang2x



Gambar adik and acu tgh wat iklan gigi..hi3x

Adik kembarku..

Rasulullah SAW bersabda ertinya: "Apabila seseorang mencintai saudaranya maka hendaknya ia memberitahu kepadanya." HR Abu Daud dan Tirmizi.

SEBAIT DOA DI HARI LAHIR..

Ya Allah,aku memohon kepada-Mu agar Engkau menjadikan sebaik-baik umur kami pada akhirnya, sebaik-baik amal pada penutupannya, sebaik-baik hari-hari kami adalah saat bertemu dengan-Mu.

Aku memohon kepada-Mu agar Engkau menjadikan kuburan setelah berpisah dengan dunia, sebaik-baik tempat tinggal kami, luaskanlah liang lahat kami, dan rahmatilah saat kami menjadi rendah pada waktu menghadap-Mu saat hisab, tetapkanlah kaki-kaki kami di atas shirath, selamatkanlah kamidari kesusahan hari kiamat, putihkan wajah kami pada hari dimana wajah manusia ada yang putih dan ada yang hitam.

Aku memohon kepada-Mu kenikmatan yang tak terputus-putus, mata yang sejuk yang tidak terputus-putus, aku memohon kepada-Mu untuk dapat melihat wajahMu, dan kerinduan bertemu dengan-Mu.

Aku memohon agar Engkau mensucikan kerusakan hati kami dengan taubat, dan menyatukan hati kami dalam keadaan takut kepada-Mu, dan memberi kami pemberian yang besar yang dapat memasukkan kami ke dalam surga, tempat yang aman.. Amin

.
Ya Allah, kepada-Mu aku beribadah dan untuk-Mu kami shalat dan sujud. Kepada-Mu kami menuju dan bersegera. Kami mohon rahmat-Mu dan takut akan azab-Mu, sesungguhnya azab-Mu menimpa orang-orang kafir.

Ya Allah aku memohon perlindungan kepada-Mu, kami meminta ampun dari-Mu, memuji-Mu dengan kebaikan, tidak kufur kepada-mu, tunduk kepada-Mu dan mencabut siapa yang kufur kepada-Mu.. Amin.

Barakallah fi umrina [semoga Allah memberkahi usia kita]



TeNangLah HaTi..

Setiap hari kita ketawa. Setiap hari kita jumpa kawan. Setiap hari kita dapat apa yang kita nak.Tapi..kenapa hati kita tak gembira? Kita sembahyang setiap hari. Kita berdoa selalu pada Allah. Kita mintak sungguh-sungguh pada Allah. Tapi..kenapa susah sangat doa kita nak makbul? Sedangkan Allah ada berfirman. "Berdoalah pada Ku, nescaya akan Ku kabulkan...," Apa masalah kita? Hati kita tak gembira sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita tak pernah nak menghargai setiap nikmat yang kita dapat.

Kita asyik memikirkan benda yang kita tak ada, sampai kita lupa melihat nikmat sekeliling kita. Kita berdoa, tapi kenapa payah sangat doa kita Allah nak makbulkan? Sebab kita asyik meminta pada Allah, tapi kita tak pernah mintak ampun pada Allah, sedangkan dosa-dosa kita terlampau banyak pada Allah. Alangkah tidak malunya kita. Kita merintih, kita merayu agar Allah makbulkan doa kita. Tapi, lepas kita dapat kesenangan kita lupa pada Allah, kita tak bersyukur pada Allah. Bila dah datang kesusahan, baru nak ingat Allah balik. Baru nak menangis, merintih..mintak Allah pandang kita.

Macam mana Allah nak makbulkan doa kita?
Cuba kita renung diri kita. Cuba hitung, berapa kali kita sebut kalimah syukur dalam satu hari? Tak payah seminggu, cukuplah sehari sahaja. Berapa kali agaknya? Itupun kalau ada sebut la.. Pernah kita bangun malam, solat sunat...solat tahajud..solat taubat? Pernah? Ada...waktu zaman sekolah dulu. Itupun, lepas kene ketuk dengan warden, suruh bangun. Lepas tu...ada? Ada...time dah nak exam...waktu rasa result macam ada aura nak fail. Siap buat solat hajat lagi! Lepas dapat result tu, ada tak buat sujud syukur? Hmm...entah la, tak ingat pulak.

Hari-hari kita buat baik. Kita tolong orang. Kita sedekah dekat orang. Kita buat macam-macam. Tapi kenapa kita tak dapat nak rasa kemanisan setiap perbuatan yang kita lakukan tu? Hati kita tetap jugak tak tenang. Kenapa ye? Sebab dalam hati kita tak ada sifat ikhlas. Mulut cakap ikhlas, hati kata lain. Macam mana tu? Kita tolong orang sebab nak harapkan balasan. Nakkan pujian. Nakkan nama. Kita riak dengan setiap kebaikan yang kita buat. Macam mana hati nak tenang? Bila dapat kejayaan, kita bangga dengan apa yang kita ada. Mula nak menunjuk-nunjuk dekat orang. Sampai lupa siapa sebenarnya yang bagi kejayaan tu dekat kita. Alangkah tidak malunya kita...,

Allah ciptakan kita sebagai khalifah di bumi ni. Kitalah sebaik-baik kejadian yang Allah pernah ciptakan sehinggakan semua makhluk sujud pada bapa kita, Nabi Adam kecuali Iblis Laknatullah. Betapa Allah muliakan kejadian manusia. Tapi, kita sendiri tidak memelihara diri kita. Kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba. Kita lupa kepada yang mencipta diri kita. Bahkan, kita alpa dengan nikmat yang ada.

Nabi Muhammad s.a.w, pada saat malaikat ingin mencabut nyawa Baginda, Baginda masih memikirkan umat-umatnya. Ummati! Ummati! Sampai begitu sekali sayang Rasulullah pada kita.
Tapi kita....?
Kita lupa pada Baginda Rasul. Berat benar lidah kita nak berselawat ke atas baginda. Macam mana hati kita nak tenang? Lembutkanlah hati kita. Tundukkan lah diri kita pada Allah. Bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Semua itu tidak akan kekal. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik semua itu. Ikhlas kan lah hati dalam setiap perkara yang kita buat. Sesungguhnya, hanya Allah sahaja yang berkuasa menilai keikhlasan hati kita. Insya Allah, kita akan dapat merasai kelazatan halawatul iman itu sendiri. Tenanglah dikau wahai hati...

HatiKu SeBesAr CaWan..

" Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..? " lelaki itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan. Fikirnya, tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri. Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua.

Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa basah dan sejuk. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia, " bagaimanakah boleh ku nikmati hidup begitu juga? " . Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut. Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji cawan dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan. " Anak muda... " lelaki tua itu bersuara ." Ambillah cawan ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam. " ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut. Cawan diambil...air diisi...dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi. " Sekarang kamu minumlah air tersebut ". Dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu. " Apa rasanya? ", tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut. " Masin! " lelaki tua itu tersenyum lagi. " Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu, dan kamu hiruplah airnya. " Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air di cedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup. " Apa rasanya, anakku? " soal lelaki tua itu. " Tawar, tidak masin seperti tadi ", lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut. "

Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kemu berbuat begitu tadi? " tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut. " Anakku, beginilah perumpamaan kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah, dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita.Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum, sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita.Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku.

Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti cawan, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri " .Maka, pada petang itu. lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji, akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada!

Moral: Sahabat sekalian, jangan lah membiarkan kita lemas dalam masalah tetapi nikmatilah masalah itu. Sesungguhnya ada hikmah disebaliknya.

Juz 4 FuN..(^_^)

Ari ni zati lps study, sampai dh tak larat dh nk tgk buku tu..Zati pun bukak la tnet tgk ape yg blh dibuat sementara nk relaxkn otak yg serabut ni..hu3
Tibe2x dpt idea lak nk edit gambar..So,ape lg zati start la proses 'mengedit' gambar zati..hu3(mmg takde kerjakn) Ni la antara gambar yg sempat zati edit sementara tunggu mood study zati datang balik..Hi3..

Ni gambar mak ngan abah..The best couple in the world..hu3


Ok la tu..cukup la mngedit gambar ni.. nk pi smbung study lak..Semangat dah dtg blik..hu3..SELAMAT BERMUJAHADAH, ZATI...SEMOGA PULANG MENJADI SEORG PEJUANG ISLAM..I.ALLAH.. AMIN



ToWarDs A bEttER FuTUre..

It was a school holiday in winter. Snow dropped heavily the night before, but that morning the sky was clear. There was no sign of danger. Truely, it was a perfect morning to ski.Metro was functioning as usual.

As soon as it stopped, people rushed to get in. The stairs was overcrowded. But no one ever expected the accident will happen. A cruel one.Three person was on top of each other. The ski board pierced the top and middle person, right through their pelvis and abdomen, respectively.


The middle one hit his head, and started to loss his consciousness. Hematoma was formed in his skull. Two people being on top of her, the girl at the bottom was having shock and edema, signs of crush syndrome.There was no way to remove them, as little movement would cause a major hemorrhage to the top person.

The ski board cut through his major blood vessel, preventing it from bleeding. Blocking the aorta was impossible, as he was facing downward. It was a race against time, and leaving them longer would bring harm to all of them.

Cruel decision was made; lift the top and cut the ski board connecting him to the middle person. As soon as the ski board was cut, proper life-saving measure was taken, but it was useless. The top person died from massive hemorrhage. Ambulance priority was given to the middle and bottom person, as their chances of living was higher. A cruel decision, but it was necessary to save lives.

Choosing the best decision is not about right or wrong. It's always about necessary or not.Sacrifice, or be sacrificed. Being in the top means someone will be in the bottom. Being alive means someone will be dead.

Being the best means someone will be the worst. That's how life works. That's why everyone is precious in their own way. A person's medicine may be someone else's poison.As long as it is towards a better future, always be proud of whatever decision you made. Our future is not here, but it's in the hereafter.

MeDiC MeSir..(^_^)

Bismillahirrahmanirrahim..
"Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha mengasihani"


Ari ni zati dapat tau yg keputusan temuduga JPA dah kuar..Dengar cite ramai yg dpt pi ambil medic kat mesir ni..Maknenye makin bertambah la bilangan dak medic kat cni..hu3..First of all nk ucap tahniah la kat sape2x yg dpt tajaan tu..Mesti ade yg terkejut beruk kn bila tgk negara yg korang dpt..nape tak same cam ngr yg korang mnx..ha3x


Betui x??
Mesti tak pernah terlintas kat kepala korang yg nk amik medic kt mesir ni..Kalau boleh msti korang nk amik kat UK ke, Australia ke atau kt negara2x barat la senang cerita..Confirm korang rase sedih+kecewa skang ni..ha3..
Jangan sedih, sepatutnyer korang rase gembira dan bersyukur dpt dtg cni..Tau nape?? Sebab korang adalah org yg terpilih untuk dtg ke bumi anbia' yg penuh barakah ni..Cube korang bayang kn berapa ramai yg mintak pi cni..Tp korang yg dpt, tentu ade hikmah disebaliknye..So, kite semua termsk zati kena bersyukur la, krn kita terpilih tuk dtg mesir ni..Byk permata2x berharga yg ade kt cni... tp kita kne pandai menilai antara permata and kaca..Sama ada ingin mengikut jejak langkah nabi musa atu firaun..Fikir2x kan lah.


Mesti korang tertanye2x ape la yg best sgt amik medic kat mesir ni?Mmm..kenape mesir best ye???
1-sebab mmg mnx mesir.So mmg best la..sbb hati tak pernah fikir yg lean..he3
2-sebab byk sgt ilmu2x yg boleh dpt kat cni tp kne cari la..:)
3-Bumi anbia'..Penuh sejarah byk makam para nabi and para ulama'..
4-Suasana yg islamik..rse diri lebih terjaga..I.allah
5-Byk org islam..Senang cari mkn+tmpat solat berlambak2x..So,boleh amalkn ajaran islam dengan tenang dan aman..
6- Lecturer yg sgt baik dan sentiasa mengaitkan ape yg kita belajar ni dengan kekuasaan Allah..Subahanallah..
7-Akak2x senior yg sgt baik dan comei..hu3
8-byk tempat menarik untuk dilawati..
9-Dan byk lagi..tak tertulis kot..he3 Kalau nk tau mai la dtg cni and rse la sendiri..hi3


Ape persediaan nk dtg cni??
Hu3..Ni lah bnde yg paling zati runsing waktu nk dtg cni..Duk fikir la nk bawa ape..Takpe jgn risau, confirm akak2x senior akn dtg kt tmpat persediaan korang and beritahu ape yg kne korang bawak..Waktu tu korang akn tau byk tntg mesir ni..So, jgn risau sgt rilex jer..hi3 Nnti kalau akak2x ni dtg korang tanye la abis2x..Jangan bg peluang kt mereka..


Sebenarnye mesir ni ngr 4 musim tau tp takde la sampai keluar salji..Dia ade 2 musim yg prominent iaitu musim panas and sejuk..Musim sejuk dia boleh tahan sejuk tapi takde la smpai kne pakai bubble kot..he3 Musim panas dia, org kata sgt panas(tak pasti camne sbb tak merasa gi) So,time ni semua org akan lari blk Malaysia sbb waktu musim panas ni exam habis and boleh balik Malaysia tuk cuti selama 3bln..So, jgn risau la cuti kt cni sgt lama la nk compare ngan tempat lain..(syukur)


Bila dah terpilih dtg cni,kita kne sedia la dr segi mental dan fizikal..Sebab ape??Sebab org arab ni sgt kasar dan byk kerenah..Yang baik tu baik sgt..Yg bermasalah tu bermasalah jugaklah..Org sini agak kasar tp i.allah mereka baik..Mmg kne byk bersabar bila berurusan ngan org arab ni..Jangan lemah semangat..Mintak kat Allah moga dipermudahkan segala urusan..Gaduh tepi jalan ni mmg perkara biasa je bg org arab ni..Biar je la...JANGAN NAK MENYIBUK..nk tunjuk hero lak..hu3 I.allah duduk kat mesir ni akn jdkan kita seorg dr. yg kuat dan mempunyai sifat sabar yg tinggi..he3 Bertambah satu lagi kebaikan study medic kt mesir..Dah biasa dengan kerenah org arab, nnti waktu HO senang la kita nk handle kerenah pesakit..


Mmm..tak tau nak cite ape dah pasal mesir ni..Rsenye cukup la kot..Ingat!!! kita dtg cni nk menuntut ilmu so wat cara nk menuntut ilmu..Kt cni macam2x ade...Ade yg baik and buruk..Yang baik kita amalkn, yg buruk kita campak jauh2x.. Jgn bawak balik Mlysia nnti bertambah lak masalah kt malaysia tu..Kita cuba tanamkn rse syg and cinta kita kt bumi anbia' ni..I.allah lame2x perasaan tak suke tu akn berubah jd syg brulah kita kan hidup ngan happy kt cni..Ape pun MALAYSIA and FAMILY KT MALAYSIA ..tetap no 1..hi3


p/s: skang ni tgh periksa..Doakn kejayaan kita bersama..Moga kita sama2x akan dpt mencapai mumtaz dalam setiap peperiksaan yg kita hadapi bukan sahaja didunia malahan diakhirat kelak..AMIN..

Ya AllaH LIndUngi KaMi..

Kadang2x mcm2x bnde yg tak dijangka boleh jd dgn kehendak Allah..So, kita perlu lah amik langkah berhati-hati dan sentiasa memohon pertolongn dan perlindungan dari Allah kerana DIAlah sebaik2x tempat kita memohon pertolongan dan berlindung..Seram sejuk dengar cite kawan2x zati pasal org arab ni..Baru2x ni pun housemate zati yg kene kejar dgn org arab..Alhamdulilah mrk sempat lari dan selamat balik ke rumah kita org dengan selamat(syukur alhamdullilah).. Kecut perut dengar..Tapi ape yg penting, kejadian2x ni mmg buat zati and ahli bait yg laen insaf..hu3..

Skrg ni, kalo nk kuar umah kitaorg mmg gne musyrif dah,terutamanya waktu mlm.. tak berani dah nk kuar tanpa musyrif..cuak!! Baru2x ni zati ade dengar cerita terbaru yg wat semua akhwat bertambah cuak..tak tau la kesohihan cerita ni tp ape yg penting marilah kita sama2x amik ikhtibar dari cerita ni..Cerita ni zati amik dari http://beritautama-infokini.blogspot.com/..

MESIR 12 April - Beberapa minggu lepas, satu kejadian menyayat hati telah berlaku di kaherah mesir. Kejadian tersebut yang melibatkan pelajar perempuan malaysia, dikhabarkan merupakan salah seorang pelajar baru. Pelajar perempuan ini seperti hari-hari biasa selama berada dimesir, menghadiri kelas untuk menadah ilmu. Kebiasaannya akhwat ini ke kelas dengan ditemani rakannya. Sudah suratan Ilahi, pada hari kejadian, beliau entah bagaimana keluar seawal pagi seperti biase tanpa berteman, kawannya telah menawarkan diri untuk menemaninya keluar ke kelas, akan tetapi pagi itu, entah mengapa dia keluar berseorangan, mungkin kerana tidak mahu menyusahkan rakannya. Dia sendiri sebenarnya tidak biasa keluar berseorangan.Sudah takdir, hari itu dia keluar ke kelas berseorangan, tujuan mulianya untuk menadah ilmu, berhadapan dengan ujian pahit, yang sukar ditelan oleh mana-mana wanita. ketika hendak ke kelas, dia menaiki tremco seperti biasa. Saat menaiki tremco, didalam tremco tersebut penuh dengan penumpang, mejoritinya lelaki (arab). Setibanya tremco tersebut, di satu kawasan mahattah, kesemua penumpang turun. Ini membuatkan pelajar wanita ini berasa tidak selamat. Takutkan apa-apa terjadi, kerana semua penumpang telah turun, dia juga bercadang untuk turun dari tremco tersebut bersama-sama dengan penumpang lain.Kejadian trajis ini berlaku didalam tramco berkenaan. Saat akhwat ini ingin turun dari tremco tersebut, beserta dengan penumpang lain, dia di tahan dari turun oleh kondaktor tremco terbabit. Bila semua penumpang telah turun, pemandu memecut kenderaanya dan dalam masa sama kondaktor menahan pelajar wanita ini tadi dari keluar. Didalam tremco terbabit hanya tinggal penjahat manusia berwajah syaitan ( pemandu dan kondaktor ) serta mangsa akhwat itu tadi (moga dia dirahmati Allah dan diberi penuh kesabaran dari yang esa).Saat itu, akhawat ini sedang cuba dicabul oleh pemuka-pemuka syaitan itu tadi. Kondaktor menjalankan kerja jahatnya dengan cuba mencabul kehormatan akhawat tersebut disamping pemandu (rakan kondaktor) meneruskan pemanduannya sambil cover line serta melalui jalan-jalan belok yang tidak ramai orang (untuk mengelak dari dikesan orang ramai akan kerja jahat mereka). Akhawat ini cuba mempertahankan diri dengan cuba menelpone rakannya, tetapi digagalkan oleh kondaktor pemuka syaitan tersebut, hanponenya direntap, dan simkadnya diambil dan dipatahkan oleh kondaktor tadi.Dia bergelut dengan pemangsa, tetapi apalah kudrat seorang wanita. Dia dicabul dengan tidak berperikemanusiaan oleh pemuka syaitan tadi, Allah masih menjaga akhawat tersebut, kerana dia tidak sempat diperkosa. Tetapi keadaannya ketika itu tetapi menyayat hati. Bajunya disentap hingga koyak, diraba teruk, dalam masa sama, akhawat ini cuba mempertahankan dirinya.bagaimana akhwat ini dapat selamatkan diri, wallahua'lam. dia tidak menceritakan kejadian pada sesiapa, melainkan pada kawan rapatnya. Ada orang nampak bajunya tercarik-carik, koyak akibat direntap, rambut dah agak terkeluar, macam dah tak terurus.,kerana perbuatan manusia berupa syaitan itu tadi. Akhawat ini dalam keadaan fobia dan troma. Mereka yang terima maklumat tidak bertindak cepat menceritakan kejadian pada pihak sepatutnya mengakibatkan tindakan yang perlu diambil menjadi lewat dan sukar untuk menyelesaikan kes. Hanya setelah seminggu kejadian tersebut berlaku, baru maklumat ini diterima oleh rakannya (mungkin disebabkan mangsa troma)kasihan pada akhwat ini, moga allah beri kesabaran kepadanya, tentu ada hikmah disebalik kejadian, mungkin janji syurga Allah buat beliau dengan ujian yang diterimanya, kerana Allah itu maha pengasih dan penyayang, cuma Allah menguji kita dengan tahap yang termampu oleh kita sebagai hambanya.Kejadian seperti ini buat pengajaran kepada yang suka tempah bencana. kalau dah memang kita menjaga tetap juga terkena, tidak pengapalah, kita telah berusaha, ia takdir. Tapi bila bencana itu dicari sendiri, itu namanya sengaja menempah bala. Kepada para mahasiswi di ingatkan agar lebih berhati-hati dijalanan. Ingat jangan mengambil mudah dengan menyebut: " Ye ke kes macam ni ada terjadi dimesir? i tak pernah kena pun you! You ni saje je nak kecutkan i kan.. tolonglah, janganla nak sempitkan otak, i tak percaya benda macam ni berlaku kat mesir.."Bagi mereka yang berfikiran seperti diatas. WASPADALAH! telanjur perbuatan tidak terkena tidak mengapa, tetapi TELANJUR terkena musibah adakah boleh berundur? Adakah bila terkena musibah seperti dicabul baru ingin beringat. fikir-fikirkan.